De orgels

van de Bovenkerk

Het Hoofdorgel - De Hinsz

Het Hintz orgel is het oudste orgel. Het oudste pijpwerk (vooral de fluiten 4′ en 2′ van het Bovenwerk) is waarschijnlijk afkomstig van Jan Morlet (1629). Nadien heeft het orgel veel verbouwingen ondergaan. Albertus Anthoni Hinsz ontwierp in de jaren 1741 – 1743 een nieuwe kas, vernieuwde alle windkanalen, de laden en het regeerwerk. Ook werd de bestaande dispositie uitgebreid. Het werd hierdoor het grootste orgel dat door Hinsz werd gemaakt.

Het Koororgel - Reil

In 1999 plaatste de firma Reil uit Heerde een nieuw koororgel in de Bovenkerk. Het orgel werd aan de kerk geschonken door Henk Stoel, een inwoner van de stad Kampen. Het instrument heeft 29 registers: 12 op het Hoofdwerk, 10 op het Bovenwerk, 6 op het Pedaal. Het 29ste register is een Klaroen, die boven op het dak van het Bovenwerk is geplaatst. De Klaroen wordt bespeeld via een derde klaviertje (vanaf c1), ‘Récit’ genaamd.

Luistertips

Klankdemo’s

Beluister enkele fragmenten van de CD ‘Het kerkelijk jaar rond’ gespeeld door Ab Weegenaar, de huidige organist van de Bovenkerk. Meer CD’s met muziek van het Hinsz-orgel vind je op de website www.abweegenaar.nl.

Een kijkje in het hoofdorgel

Parkeren

Lees alles over parkeren in Kampen

Programma

Ieder jaar een serie orgelconcerten op de donderdagavond in de zomer en op de feestdagen.

Bekijk het programma