Pinksteren – 20 mei 2024

Programma

Koororgel

1. Werken van Johann Sebastian Bach
  – Praeludium Es-Dur (BWV 552.1)
  – Trio super “Herr Jesu Christ, dich zu uns wend,
dein Heilgen Geist du zu uns send” (BWV 655)
  – “Komm, Gott, Schöpfer, Heiliger Geist” (BWV 667)
  – Trio super “Allein Got in der Höh sei Ehr” (BWV 664)
  – Fuga Es-Dur (BWV 552.2)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Hoofdorgel

2. Pinksterzang “Komt allen, deze dag moet waardig zijn  bezongen”
Feike Asma (1912-1984)

3. Symphonie 2 in g-mineur
* Allegro moderato
* Cantabile
* Scherzo
* Adagio
* Toccata
Jan Bonefaas (1926-2004)

4. Koraal met Variaties Psalm 87
Minne Veldman (1980)

Over de organist

Minne Veldman (1980) ontving zijn muzikale opleiding aan het conservatorium in Zwolle. Met zo’n 50 orgelconcerten per jaar in binnen- en buitenland is hij een veelgevraagd concertorganist. Van zijn orgelspel verschenen 13 solo-cd’s op toonaangevende Nederlandse orgels en 6 cd’s met samenzang. Op internet staan honderden video’s van zijn orgelspel, waaronder 79 complete online-orgelconcerten. Ook trad hij op als organist en dirigent in het TV-programma Nederland Zingt van de Evangelische Omroep en gaf hij concerten in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Zuid-Afrika, Canada en Amerika. Als kerkorganist is hij actief sinds 1994, eerst in Hasselt en sinds 1998 in de Rehobothkerk te Urk. Daarnaast geeft hij orgelles en is hij als dirigent werkzaam bij twee mannenkoren, twee gemengde koren en een kinderkoor. Hij schrijft veel orgelmuziek en koormuziek. Van zijn hand verscheen voor orgel onder meer een 28- delige serie met koraalbewerkingen.

Meer informatie over Minne en zijn werk is te vinden op www.minneveldman.nl.

Uitgelicht

Jan Bonefaas werd op 25 juni 1926 in Rotterdam geboren. Zijn eerste orgellessen ontving hij van een oom. Vanwege de Tweede Wereld oorlog verhuisde het gezin naar Sleeuwijk in Brabant. In 1942 werd hij daar organist van de Gereformeerde kerk. Daar zette hij kort zijn orgellessen voort bij Theodorus Breijs, de organist van de Gorinchemse Rooms-Katholieke kerk, om niet lang daarna – tot 1951 – onderwijs van Feike Asma, in de Lutherse Kerk van Den Haag.

In 1955 werd Bonefaas benoemd tot organist van het bekende Bätz-Witte orgel in de Grote Kerk te Gorinchem en vervulde deze functie tot aan zijn overlijden op 20 februari 2004. Naast organist was hij ook actief als componist en componeerde aanvankelijk liedbewerkingen, in de geest van Asma, maar ontwikkelde in de loop van de jaren een meer eigen stijl en componeerde ondermeer 4 Chorals, 5 symfonieën. Tijdens het concert speelt Minne Veldman de vijfdelige Symphonie 2.

Parkeren

Lees alles over parkeren in Kampen

Programma

Ieder jaar een serie orgelconcerten op de donderdagavond in de zomer en op de feestdagen.

Bekijk het programma