Pasen – 1 april 2024

Sander van den Houten & Ab Weegenaar

Programma

Koororgel:

1. Uit het Orgelbüchlein:
Heut triumphieret Gottes Sohn (BWV 630)
  – Herr Gott, nun schlieβ den Himmel auf (BWV 617)
– Christ lag in Todesbanden (BWV 625)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)

2. Kerksonate in F-dur (KV 244)
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

3. Variations in C-dur (Flute Quartet, KV 171)
Wolfgang Amadeus Mozart
Bew. Jacques van Oortmerssen

Hoofdorgel

4. Introïtus ‘Christus is opgestaan’ &
Kleine fantasie over ‘Daar juicht een toon’

Jan Zwart (1877-1937)

5. Minuetto in F-dur (uit KV 377)
Wolfgang Amadeus Mozart
Bew. Samuel Wesley

6. Variationen und Fuge ‘Christ ist Erstanden’
Rudolf Bibl (1832-1902)

7. Rondeau sur ‘O filii et filiæ’
Pierre Dandrieu (1664-1733)

8. Toccata uit 1e Sonate
René Louis Becker (1882-1956)

9. Phantasie in d-moll (opus 87)
  * Andante
* Allegretto
* Allegro Vivace
* Poco Moderato (Fuga)
Adolf Friedrich Hesse (1809-1863)

Nr. 3, 5 & 9: Quatre-mains
Nr. 2, 6 & 8: Ab Weegenaar
Nr. 1, 4 & 7: Sander van den Houten

Over de organisten

Sander van den Houten (1987) werd in april 2017 benoemd tot organist van de Evangelisch-Lutherse Kerk in Den Haag en werd daarmee vaste bespeler van het beroemde Bätz-orgel uit 1762.
In Kampen is hij titulair organist van de Burgwalkerk en de Broederkerk en tweede organist van de Bovenkerk.
Op zijn achtste begon hij met piano- en orgelstudie bij Paul Kieviet in Middelharnis. Hij deed mee aan concoursen en won prijzen op het jeugdsolistenconcours in Melissant, het ensembleconcours in Oude Tonge en het Buxtehudeconcours in Zierikzee.
Sander volgde zijn bacheloropleiding tot organist aan het Rotterdams conservatorium bij Bas de Vroome. Ook volgde hij de studie kerkmuziek bij Hans van Gelder, Arie Hoek, Conny de Jong en Aart Bergwerff.
In 2013 slaagde hij cum laude voor zijn masterdiploma orgel aan het ArtEZ Conservatorium in Zwolle bij Theo Jellema. Hij volgde masterclasses bij Willem Tanke, Harold Vogel, Jacques van Oortmerssen en Thomas Trotter.
Hij volgde privélessen koordirectie bij Wiecher Mandemaker.
In oktober 2023 studeerde Sander met glans af voor zijn master beiaard bij Christiaan Winter en Tommy van Doorn aan de Beiaardschool in Amersfoort, onderdeel van de HKU te Utrecht.
Hij is als dirigent verbonden aan Concertkoor Immanuel Kampen, Oratoriumvereniging ‘de nieuwe ster’ Zwolle, Exspecto Epe en aan kamerkoor Arise Kampen.
Ook is hij cantor van de Theologische Universiteit Kampen en vaste begeleider van Cappella Campen, het Kampen Boys Choir, het Roder Jongenskoor en van Vocaal Ensemble Magnificat.
Zijn werk als koorbegeleider bracht hem o.a. naar Engeland, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Oostenrijk. In 2013 maakte hij een concertreis naar Rusland waar hij in Kostroma een aantal orgelconcerten verzorgde.
Sander van den Houten geeft jaarlijks veel concerten als solist, begeleider en continuospeler en heeft een privélespraktijk.

Voor meer info kijk op: www.sandervandenhouten.nl

Ab Weegenaar studeerde fagot aan het Stedelijk Conservatorium in Groningen. Hij sloot hij deze studie af met een onderscheiding voor solospel en heeft als fagottist vaste aanstellingen gehad bij o.a. Het Noord Nederlands Orkest , Het Residentie Orkest en Het Gelders Orkest. Een aantal jaren geleden heeft hij – wegens tijds gebrek- deze werkzaamheden gestopt.
Aan het  conservatorium van Groningen studeerde hij tevens af voor orgel als student van Wim van Beek. Bij Kees van Eersel volgde hij lessen in het kerkelijk orgelspel en verkreeg te Utrecht zijn eerstegraads bevoegdheid als kerkmusicus. Als koorleider studeerde hij af aan de Hogeschool IDE te Gorinchem. Als organist oriënteerde hij zich bij Stef Tuinstra, Charles de Wolff, bij Theo Jellema behaalde hij zijn masterdiploma.
Cantor-organist was hij o.m. te Roodeschool, Zeerijp, Groningen, Eelde, Leidschendam, Arnhem en de Grote Kerk van Wageningen.
Medio 1995 volgde de aanstelling als hoofd- organist van de Bovenkerk te Kampen. In die functie is hij bespeler van het Hinsz-hoofdorgel en van het Reil-koororgel.
Verder is hij als koorleider actief bij een aantal koren en het Bach ensemble van de stichting Burgwal en heeft een omvangrijke (privé) orgelles praktijk.
Sinds oktober 2017 is hij tevens stadsorganist van de Gemeente Kampen en als Fagot docent aangesteld aan het centrum voor kunst en Kunst educatie “Quintus” te Kampen.
Op jaarbasis geeft Ab Weegenaar vele concerten in ons land maar ook daar buiten, waaronder  naar Siberië (Rusland), en Noorwegen, Duitsland Italië , Belgie en Frankrijk.

Voor complete reis- en andere verslagen: www.abweegenaar.nl

Uitgelicht

Adolf Friedrich Hesse, Phantasie in d-moll (opus 87)

De Duitse organist en componist Adolf Friedrich Hesse (1809-1863) werd in hetzelfde jaar geboren als Felix Mendelssohn Bartholdy. Zijn gehele leven woonde Hesse in Breslau. In 1828-1829 studeerde hij zes maanden bij Christian Heinrich Rinck, die een leerling was van Johann Christian Kittel, die op zijn beurt een leerling was van Johann Sebastian Bach.

In 1831 werd Hesse benoemd tot hoofdorganist van de Bernhardinerkirche en is dat tot zijn dood gebleven. Hoewel hij vele orgelwerken heeft geschreven, krijg je zijn werken niet vaak te horen. In zijn tijd beschouwde men hem als een van de voornaamste organisten vanwege zijn virtuoze orgelspel. Interessant is dat er een lijn loopt van Hesse naar de Franse orgelromantiek via zijn Belgische leerling Jacques Nicolas Lemmens, die in 1846 bij hem studeerde, en op zijn beurt de leermeester was van Alexandre Guilmant en Charles-Marie Widor.

De vierdelige Phantasie in d-moll (Opus 87) is geschreven voor vier handen. Het is de eerste keer dat het in de concertserie wordt uitgevoerd.

Parkeren

Lees alles over parkeren in Kampen

Programma

Ieder jaar een serie orgelconcerten op de donderdagavond in de zomer en op de feestdagen.

Bekijk het programma