/* Hide footer */ #main-footer { height: 0 !important; overflow: hidden; }

Evan Bogerd

Programma

Koororgel:

1. Toccata F-Dur (BWV 540)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)

2. Trio super ‘Herr Jesu Christ, dich zu uns wend‘ (BWV 655)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)

3. Improvisatie
Evan Bogerd (1993)

Hoofdorgel:

4. Fantasie over Psalm 24
Jan Zwart (1877-1937)

5. Vater unser im Himmelreich
Georg Böhm (1661-1733)

6. Präludium und Fuge über den Namen BACH (S.260)
Franz Liszt (1811-1886)

7. Consolation IV, S.172
Franz Liszt

8. Improvisatie
Evan Bogerd (1993)

Over de organist

Evan Bogerd (1993) is een veelgevraagd concertorganist in binnen- en buitenland. Hij werd voorbereid op zijn orgelstudie door Herman van Vliet te Amersfoort. Daarna studeerde hij bij Jos van der Kooy aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Zijn master sloot hij af met een 10 voor het eindrecital.

Door de jaren heen won Evan diverse prijzen waaronder de 1e prijs op het internationale ‘Anton Bruckner’ Improvisatieconcours te Linz en tweemaal de 1e prijs op het Nationaal Improvisatieconcours te Dordrecht.

Evan Bogerd is gedreven om het orgel te promoten voor een breed publiek. Zijn antenne voor het vertolken van romantische werken leverde veel positieve kritieken op in de pers. Evan Bogerd is sinds 1 januari 2020 als cantor-organist verbonden aan de Westerkerk te Amsterdam.
www.evanbogerd.nl

Uitgelicht

Georg Böhm (1661-1733) werd geboren in Hohenkirchen in de deelstaat Thüringen en bleef daar de eerste dertig jaar wonen. Zijn vader was daar werkzaam als organist en schoolmeester. In 1698 vertrok Böhm naar Hamburg waar hij in aanraking kwam met de Noord Duitse orgeltraditie en heeft hij mogelijk  onderwijs ontvangen van Johan Adam Reincken, die daar als organist actief was. Onderwijl werkte Böhm – tot aan zijn overlijden in 1733 – als organist van de Sankt Johanneskirche in Lüneburg. Omdat in de vroege werken van Johann Sebastian Bach invloeden van Böhm aanwezig zijn, is het aannemelijk dat zijn partita’s en improvisaties indruk hebben gemaakt op de jonge Bach die zijn jeugd in Thüringen doorbracht. Interessant aan de composities van Böhm is dat daarin niet invloeden aanwezig zijn van Johann Pachelbel, die in het zuiden van Duitsland actief was, maar ook invloeden vanuit Frankrijk.

Het ‘Vater unser im Himmelreich’ geldt als een van de hoogtepunten uit de Noordduitse orgelliteratuur.

Parkeren

Lees alles over parkeren in Kampen

Programma

Ieder jaar een serie orgelconcerten op de donderdagavond in de zomer en op de feestdagen.

Bekijk het programma