Donderdag 11 juli 2024
Ben van Oosten
Dit concert kwam mede tot stand dankzij steun van de stichting Vox Humana.
Programma
Hoofdorgel
1. Praeludium und Fuge in C gr.t. BWV 547
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
2. Partita “Freu dich sehr, o meine Seele”
Georg Böhm (1661-1733)
3. Fantasia à gusto italiano
Johann Ludwig Krebs (1713-1780)
4. Sonate in f (opus 65/1)
– Allegro moderato e serioso
– Adagio
– Andante Recitativo – Allegro assai vivace
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
5. Evocation à la Chapelle Sixtine
Franz Liszt (1811-1886)
Gebaseerd op het 17e eeuwse “Miserere” van G. Allegri (het 9-stemmige koorwerk dat uitsluitend in de Sixtijnse Kapel mocht worden uitgevoerd en dat de 14-jarige Mozart uit het hoofd opschreef) en het “Ave verum corpus” van Mozart.
6. Uit ‘Choral-Improvisationen’ (Opus 65):
– O Durchbrecher aller Bande
– Schmücke dich, o liebe Seele
Sigfrid Karg-Elert (1877-1933)
7. Fuge über B.A.C.H. (Opus 60, nr. 6)
Robert Schumann (1810-1856)
Over de organist
BEN VAN OOSTEN werd in 1955 te Den Haag geboren. Hij studeerde orgel en piano aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam en vervolgens in Parijs.
Op 11-jarige leeftijd kreeg Ben van Oosten zijn eerste aanstelling als kerkorganist en vier jaar later debuteerde hij als concertorganist in zijn geboorteplaats. Sindsdien treedt hij met groot succes op in de belangrijkste orgelcentra over de gehele wereld en vestigde hij zijn reputatie als één van de vooraanstaande internationale concertorganisten.
Naast zijn uitgebreide concertpraktijk is Ben van Oosten een veelgevraagd docent bij internationale academies (o.a. Zomeracademie te Haarlem, McGill University Organ Academy te Montréal, University of Michigan, Yonsei University te Seoul, Tokyo University of the Arts) en jurylid bij de belangrijke internationale orgelconcoursen (o.a. Parijs, Chartres, Nürnberg, München, Landsberg, St. Albans, Birmingham, Genève, Dublin).
Zijn opzienbarende cd-opnamen van het Franse symfonische orgelrepertoire (o.a. de acht sonates van Guilmant en het complete orgeloeuvre van Franck, Widor, Vierne, Dupré en Saint-Saëns) werden met talrijke internationale prijzen onderscheiden (o.a. Preis der deutschen Schallplattenkritik, Choc du Monde de la Musique, Diapason d’Or). Bovendien ontving hij in Duitsland de prestigieuze muziekprijzen Echo Klassik (voor de Dupré-integrale, 2011) en Opus Klassik (voor de Franck-integrale, 2019).
Van zijn hand verscheen in 1997 bovendien een omvangrijke biografie over Charles-Marie Widor.
Vanwege zijn grote verdiensten voor de Franse orgelmuziek werd Ben van Oosten driemaal onderscheiden door de Société Académique “Arts-Sciences-Lettres” te Parijs.
De Franse regering benoemde hem tot Chevalier (1998) en Officier (2011) dans l’Ordre des Arts et des Lettres. In 2010, bij zijn 40-jarig jubileum als concertorganist, werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.
Ter gelegenheid van zijn 50-jarig jubileum als concertorganist (2020) ontving hij voor zijn verdiensten op het gebied van de orgelcultuur in de Hofstad de stadspenning van de gemeente Den Haag.
Ben van Oosten was van 1994 tot 2021 als hoofdvakleraar orgel verbonden aan Codarts (Rotterdams Conservatorium).
Sinds 1990 is Ben van Oosten organist van de Grote Kerk te Den Haag en aldaar artistiek leider van het jaarlijkse “Internationaal Orgelfestival”.
Uitgelicht
Johann Ludwig Krebs (1713-1780) werd in Buttelstedt geboren. In 1726 meldde hij zich aan als leerling aan de Thomasschule in Leipzig. Hier leerde hij Johann Sebastian Bach kennen, die cantor was in Leipzig. Tot 1735 bleef Krebs leerling van Bach en kopieerde hij diens muziek.
In 1737 werd Krebs organist van de Dom in Zwiockau en in 1744 werd hij organist van het hertogelijk slot te Zeitz.
Het merendeel van de composities die Krebs schreef bestaat uit orgelwerken. Ze vertonen niet alleen overeenkomsten met die van Bach. In de loop van de jaren ontwikkelede Krebs een eigen stijl met daarin elementen uit de late barok, zoals de galante stijl. Een voorbeeld is hiervan is de rustieke Fantasia à gusto italiano. In dit tweestemmige stuk kunnen we de invloeden van Antonio Vivaldi en de Italiaanse barok horen. Ondersteund door eenvoudige akkoorden verschijnt in de middenstem een aria waarin galante en emotionele elementen de boventoon voeren.
Parkeren
Lees alles over parkeren in Kampen
Programma
Ieder jaar een serie orgelconcerten op de donderdagavond in de zomer en op de feestdagen.