Bestemming

In de tijd dat de kerk voor de rooms katholieke eredienst werd gebruikt, is zij steeds parochiekerk geweest. In 1572, op 11 augustus, werd de stad namens de prins van Oranje ingenomen door graaf Willem van den Bergh, die zich echter al op 18 en 19 november van hetzelfde jaar moest terugtrekken. Gedurende deze drie maanden was de kerk in handen van de protestanten. Er is toen veel van het kostbare interieur verloren gegaan. In 1578 viel Kampen definitief in handen van Staatse troepen en kwam de kerk opnieuw ter beschikking van de protestanten. De kerk wordt nu elke zondag voor de eredienst gebruikt door de Hervormde Gemeente.

Uit ‘Bovenkerk Kampen’ – Dr. C.N. Fehrmann, G. Woning en W.H. Zwart (1978). Met toestemming overgenomen van de Kerkvoogdij der Hervormde Gemeente te Kampen.