Rondleiding

plattegrond-bovenkerk-kampenKlik op de omschrijvingen naast de plattegrond en bekijk zo de foto’s van het interieur van de Bovenkerk.

[1] Rouwbord

Naast het noorderportaal is een rouwbord aanwezig ter nagedachtenis aan een telg uit de familie Gansnep genaamd Tengnagel, een bekend Kamper regentengeslacht. U vindt deze familienaam ook op een grafsteen in het koor.

rouwbord-bovenkerk-kampen

[2] Graven

Er werden voorheen in de Bovenkerk veel overledenen begraven, waaronder beroemde Kampenaren. Eén van hen was Hendrik Avercamp (1585-1634), ook wel ‘de Stomme van Kampen’ genoemd, een belangrijk 17e eeuws schilder van voornamelijk winterlandschappen.

graven-bovenkerk-kampen

[3] Kapellen & grafkelder

De kooromgang wordt sterk beheerst door een reeks kapellen die aanvankelijk voor de rooms katholieke eredienst werden gebruikt (altaren) en die later werden ingericht als familiegraven.

In de kooromgang is een fraai hekwerk aanwezig met daarop de wapens van twee families. Achter dit hekwerk bevindt zich de Lemkerkapel, een grafkelder.

kapellen-bovenkerk-kampen

grafkelder-bovenkerk-kampen

[4] Gedenkplaat

In de kooromgang vindt u ook een gedenkplaat voor een andere beroemde Kampenaar, de klokkengieter Geert van Wou (1440-1527). In de toren hangen nog twee klokken die door hem in 1482 werden gegoten.

gedenkplaat-bovenkerk-kampen

[5] Sedelia

In het koor zelf ziet u sedelia (priesterzetels) en een nis in de balustrade (waarschijnlijk als sacramentshuis gebruikt).

sedelia-bovenkerk-kampen

[6] Gewelfschildering

De gewelfschilderingen in het koor zijn in 1542 door Cornelis Maeler aangebracht. Rechts ziet u het front van het koororgel. Let ook op het gereduceerd triforium (onderaan op de foto); dit heeft nooit een balustrade gehad.

gewelfschildering-bovenkerk-kampen

[7] Koororgel

In 1999 werd in het koor een nieuw orgel geplaatst. Het orgel is gebouwd door Orgelmakerij Gebr. Reil te Heerde, onder advies van Jan Jongepier.

Koororgel

[8] Koorhek

Het koor wordt gescheiden van dwarsschip en middenschip door een fraai vroeg-renaissance hekwerk dat in 1550 werd geschonken door mevrouw Weyme van der Straten. Aan de koorzijde is het houtwerk deels beschadigd.Op de kerkzijde zijn onder meer de vier evangelisten, Christus en Mozes afgebeeld, met de bij hen horende vroeg-christelijke symbolen.

koorhek-bovenkerk-kampen

[9] Klein monument

Links in het dwarsschip aan de zuidelijke muur is een klein monument aanwezig van rood marmer met een groene urn. Het herinnert aan vice-admiraal Jan Willem de Winter, geboren te Kampen in 1761 en overleden in Parijs in 1812. In Parijs is zijn gebalsemde lijk bijgezet in het Panthéon, zijn hart wordt in deze urn bewaard. Hij is bekend geworden door de slag bij Kamperduin in 1797.

klein-monument-bovenkerk-kampen

[10] Wandschildering

Naast het gedenkteken voor vice-admiraal De Winter ziet u een oude wandschildering (erg beschadigd): de figuur van een heilige met zwaard.

wandschildering-bovenkerk-kampen

[11] Tapijtschildering

Op de pijlers tussen dwarsschip en middenschip ziet u tapijtschilderingen, die ooit dienden als achtergrond voor beelden.

tapijtschildering-bovenkerk-kampen

[12] Preekstoel & doopvont

Preekstoel en doopvont zijn laat-gotisch, 15e eeuw. De preekstoel is gemaakt van Franse kalksteen. Voor de preekstoel staat een zeshoekig doopvont van hardsteen uit de 15e eeuw. Het koperen bekken is nieuw. De tekstborden achter de preekstoel zijn uit de 17e eeuw.

preekstoel-en-doopvont-bovenkerk-kampen

[13] Gewelfschilderingen

Tegenover de preekstoel (rechts) ziet u in een zijbeuk gewelfschilderingen, voorstellende de geseling en kruisiging van Christus.

gewelfschilderingen-bovenkerk-kampen

[14] Hoofdorgel

Het monumentale orgel achter in de kerk werd gebouwd door Albertus Anthoni Hinsz in de jaren 1742-1743. Bij de bouw werd gebruik gemaakt van pijpwerk uit 1670 van het toen bestaande orgel van Jan Slegel. Het orgel heeft vier klavieren en een zelfstandig pedaal. Het heeft ruim 3200 pijpen. De vaste organist is Ab Weegenaar.

hoofdorgel-bovenkerk