Klokken

Een nieuwe klok

Nicolaas een nieuwe klok

Op 7 mei 2010 is de nieuwe – en vierde – klok van de Bovenkerk gegoten. Dit is gebeurd in de werkplaats van klokkengieter Simon Laudy te Finsterwolde (gr.). Op een foto ziet u hem aan het werk bij de zgn. ‘valse klok’, de mal in was voor de echte klok. De andere foto’s tonen het beeld van Nicolaas in was en een deel van het randschrift.

De nieuwe klok krijgt de naam ‘Nicolaas’, genoemd naar de beschermheilige van de Bovenkerk. Nicolaas zou vooral vissers en zeelieden tijdens hun reizen beschermen. Vandaar dat veel aan zee gelegen steden een Sint-Nicolaaskerk kennen: Genemuiden, Elburg en Vollenhove. Maar ook Amsterdam, Utrecht  en Hamburg.

Het embleem van de heilige Nicolaas is door Laudy gekopieerd van de Nicolaasklok uit ’t Zandt (Gr.) Deze Van Wouklok heeft hetzelfde formaat als de nieuw te gieten klok: Ze weegt 1400 kg en heeft een Ø van 133 cm. Zij vormt de op een na grootste klok van de Bovenkerk en klinkt als en ‘re’ in de reeks do – re – mi – so. Het is de bedoeling dat er nog vier klokken bijkomen. Daarmee wordt het een acht-gelui dat alle tonen van de toonladder omvat. Dit was ook het kenmerk van het oorspronkelijke Van Wougelui uit 1482. Dit woog destijds ruim 12 ton, terwijl de geplande acht klokken nu nog geen 10 ton zullen gaan wegen.

De ‘nieuwe’ Nicolaas is vrijdagavond 21 mei 2010 in gebruik genomen. De financiering kwam tot stand door het initiatief van de stichting “De heeren van Campen”. Dit genootschap, onder voorzitterschap van de heer H. Krans, zet zich in voor het realiseren van culturele doelen in Kampen.

Kijk ook op de website van de BeiaardKring Kampen.